31 October 2013

Hari-hari yang berlainan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

ok,dush 5x!!!!! tumbukan paling padu dalam hati sendiri sebab dah lama gaban tak update blog.mcm ni ke blogger..pfft..ok, ni kes marah diri sndiri...............ok, dh abis marah.

Sebenarnya kan, atie nak citer ni. citer "sehari-harian yang selalunya perkara berlainan"..itu tajuknye. ari tu atie berjalan sorang2 kat pekan nak cari bahan untuk kit media. kiranya mcm BBM (Bahan Bantu Mengajar) untuk RPH (Rancangan Pengajaran Harian). Ok i bakal guru, mohon untuk memahami ye..

jujur, atie takut sebenarnya nak jalan sorang2 sebab atie ni jenis takut ngn orang ramai. tapi, atas urusan esaimen, paksa diri untuk tak pitam di khalayak ramai. paksa diri waspada sepanjang masa takut diculik punya pasal. Ok, ini kalau pokcik tu dgr, mahu bebel sebab jalan sorang2 ibarat anak sesat di jalanan..tapikan, 

setiap kali atie nak lintas jalan, mcm kereta xde lansung. 

atie nk cucuk duit, xde beratur panjang2 ela.

atie nak beli barang siap tawar menawar lagi. 

atie nak beli goreng pisang, pakcik tu bagi banyak2 pastu refill atie punya air tebu,
walhal atie bli air tebu tu kat tempat lain.

Kadang-kadang ini yang dinamakan rahmat, bantuan dari Allah. kita selalu nampak ujian dari Allah..penah bukak mata luas2 tengok kesenangan yang sedang kita hadapi, alami, lalui dan seumpamanya. BERSYUKUR. itu kunci dy. penah igt kita merungut bila xde tempat nak letak kereta??tapi bape kerat yang ucap alhamdulillah bila dh jumpa tempat letak kereta?? penah rasa penat bila beratur panjang nak amik makanan?? tapi kerat je say alhamdulillah bila mudah dpt tempat makan??

see?? 

benda simple tapi kita yang lupa. kita tutup mata kita dari lihat segala yang Allah permudahkan. Hanya kesenangan yang ketara baru kita rasa itu rahmat Allah. Ini peringatan untuk atie, untuk kawan2 sebab kita dalam tak sedar, Allah banyak dah tolong. Sekarang kita yang kena tolong diri kita untuk lebih tabah bila da ujian, xmerungut. (ini atie selalu buat --')

lebih istigfar dalam hati, bila buat dosa atau terasa riak bila buat baik. (ini pun atie buat jugak..jahatnya hati kiter nih!!! ><)

paling best, lebih bersyukur. Kalau bersyukur, Allah bagi banyak giler kat kita..percayalah..xcaya try wat..hehehehe..

ok lah, nanti atie nak citer pasal makan2 steamboat..psl IgYP..errr..psal balik nek bas pun nak cerita...nanti bleh??hahaha..

ok, salam sayang dari atie..take care taw musim hujan ni..
lots of love,
AtieyyMinho